|
Dag Gert, Ik ben een
“herintreder”. Dwz. ik heb nog nooit een baan gehad, maar wel
locs etc. gekocht en in een vitrine gezet. Nu met pensioen heb
ik eindelijk de tijd om aan een baan te gaan denken. Op internet
heb ik me al verdiept in digitalisering etc. en nu wil ik een
baan gaan maken. Dus ik ging op zoek naar baanontwerpen op
internet. Randvoorwaarden: spoor H0, max. 350 x 200 cm en
(belangrijkste) het moet een baan zijn die ik kan maken zonder
“er onder te hoeven” liggen tijdens de opbouw. Dit laatste
i.v.m. enkele lichamelijke beperkingen die ik inmiddels heb
opgelopen. Onder de –werkelijk- honderden modeltrein sites die
ik vond op www kam ik ook jouw site tegen: mijn welgemeende
complimenten. Hoi Rien, Ten eerste,
bedankt voor je compliment voor mijn website.. Leuk dat je weer
met treinen aan de gang gaat... Baanplan nr.
6 onder knop “baanplannen” spreekt me aan; waarom? A: afmeting:
± 6½ x 2½ (gerekend met vak = 50 cm voor H0) dus ± 325 x 125 cm
dat past dus netjes binnen de ruimte die ik heb. B:en het
belangrijkste: je schrijft “De ondergrond van de baan
bestaat uit twee frames van 1 x 1,2 Mtr. en een van 1 x 1,1 Mtr.
Het raamwerk 3 x 3 Cm met 5mm triplex. De drie frames zijn
stevig aan elkaar geschroefd. De drie baangedeelten zijn apart
gemonteerd, van bedrading voorzien, en op het frame geschroefd.”
Nu mijn vragen: 1: wat me vooral aanspreekt is dat –naar ik ik
begrijp- de 3 frames kunnen worden gemonteerd (incl. wissels,
aandrijvingen, decoders en bedrading) vóórdat de hele baan in
elkaar gezet wordt. Als dat zo is kun je dus –met een beperking-
comfortabel zittend de verschillende frames afzonderlijk bouwen
en van onderdelen voorzien waarna de hele baan in elkaar wordt
gezet. Heb ik dat goed begrepen?Antwoord
1: Dat klopt, wel moeten de onderdelen, en wissels binnen de bak
vallen, dwz niet op de plaatsen, waar de modules op elkaar
aansluiten.. 2: Zoals gezegd schat ik dat de baan 325 x
125 cm is; kan ook 320 x 120 zijn. Maar mijn probleem is dat ik
daar “jouw” 3 frames van 100 x 120, 100 x 120 en 100 x 110 cm
niet “in kwijt kan”. Als de baan 100 cm breed zou zijn dan lukte
dat wel: ik kwam dan op een lengte van 120+120+110 = 350 cm bij
100 cm breed. Maar op de schets is duidelijk te zien dat de baan
korter is dan 7 blokken (350 cm) en breder dan 2 blokken (100
cm). Zou jij me kunnen uitleggen hoe dat zit.
Antwoord 2: Je kan daar waar nodig de
delen scheiden, maakt niet veel uit waar. Dit voorbeeld heeft 2
frames, maar je kan ook 3 maken.... De bak is 3,3 mtr bij 1,3Mtr
voor Hnul. Je kan het frame hier op aanpassen...3: Ik zie
dat ook deze baan 2 niveaus heeft; ik neem aan dat de bouwwijze
van deze baan analoog is aan die van jou demobaan: 3 bakken open
raam-bouw? Klopt dat laatste?Antwoord 3:
Maakt niet uit: Analoog of digitaal. Mijn demo baan is een open
bak van 195 bij 95 Cm, en digitaal. En tenslotte: de
tekening op je site is niet zo groot en wat grijs, daarom zijn
niet alle detail even goed te zien. Heb je deze tekening zelf
gemaakt of kan ik die –i.v.m. de details- elders (op internet?)
vinden? Tot slot: Ik zal de tekening
opzoeken, en nog eens beter inscannen,,,,,,,( je zal deze ter
zijne tijd ontvangen, ook de tekening op de site is nu in HiRes)
Ik realiseer me dat het een nogal lang verhaal is
geworden. Desalniettemin hoop ik dat je de tijd zult vinden mijn
vragen te beantwoorden. Bij voorbaat hartelijk bedankt daarvoor,
met vriendelijke groet, Rien van de Graaf, Enschede.
Groet, en bedankt, Gert Hallo Gert, Dank je wel
voor de snelle en duidelijke beantwoording van mijn vragen: daar
kan ik mee verder. En fijn dat je nog probeert een duidelijker
tekening te achterhalen! Met vriendelijke groet, Rien.
Zie website, en je mail.
Groet, en bedankt, Gert (25-03-2010)
Gert,
toevallig zag in het blad modelbouw van deze maand (maart 2008)
een artikel staan omtrent het zelf maken van verlichting. Heb
jou artikel nog nagelezen, perfecte informatie...zeker de info
m.b.t. de weerstand... heb je misschien ook een adres voor de
leds...zelf heb ik leds-buy.nl bekeken. De kleinste lead is daar
1,6*0,8 SMD lead..0,63 Eurocent/st.......Nu heb ik een andere
vraag: wat is de minimale straal die ik kan gebruiken voor niet
zichtbare N-sporen zodat mijn trein in het spoor blijft. Ik werk
zelf met flex rail en heb nu een bocht waarvan ik denk...loopt
daar, mijn nog aan te schaffen stoom loc met tender, wel soepel
doorheen...mij diesel loc wel...echter is een ander
onderstel.... graag jouw mening...Alvast bedankt voor je
reactie. groeten, Hans Stel, Almere.
Dag Hans, De kleinste led is 1,8mm, en is te koop bij diverse
elektronica winkels / shops.(Conrad.nl) De SMD techniek is nog
kleiner, dus als je er mee uit de voeten kan, dan is het zeker
aan te bevelen...Mijn kleinste boog is 40 CM (Straal 20 cm).
officieel is dit 19,5mm straal, maar dit is echt het
krapst.....(Fleischmann en minitrix) Echter alle merken N lopen
tot vandaag erdoor heen....Groet, Gert. (24-02-2008)
Hier een mailtje aan Vollmer: Sehr
geehrter Herr / Dame, Meine teure van de
Lokschuppen,
2-ständig (7608)
sind kaput.. Kunnen sie neue mit den post aufsteuren?
Danke, und herzlichen gruss, Gert. Reactie:
Sehr geehrter Herr Gert, die
Teile gehen Ihnen in den nächsten Tagen zu. Mit freundlichen
Grüßen,Vollmer Serviceabteilung, Peter Binder...Nou
Peter..bedankt voor de prima service....Ik ontving de deuren
binnen 1 week....SUPER!! (13-12-2007)
Hallo, Ik kom regelmatig langs op uw site en ben steeds
gefascineerd met wat er allemaal op te vinden is. Ik heb dan ook
een link naar uw site geplaatst op mijn bescheiden site Mocht
het u interesseren, kom het eens verkennen, en als het uw
goedkeuren kan wegdragen, zou u het dan overwegen om een link
naar mijn site in uw lijst op te nemen? Met vriendelijke
groeten, Michiel Van Loey. Dag Michiel,Je
link is geplaatst op N-spoor.nl....Met
vriendelijke groet, Gert
Hoi Hans, Ik heb jullie gelinkt op mijn site....ps: Ik heb twee foto's van jullie gebruikt, met jullie vermelding...(Ik vind het wel zo nettjes om het aan jullie te melden) Groet, Gert
Hoi Gert, Leuk dat je wat aan de foto's hebt! Veel plezier met je demo modelbaan, deed het erg goed in Lochem echt een super ding!!
ben net bezig met een artikel over openframe bouw op het NProject, en zal daar ook nog even een link in mikken naar je eigen site. Je baan is er een erg fraai voorbeeld van dus zeker het vermelden waard.
Mvg, Martin Boogaard (19-09-2007)
Mn complimenten voor je internetsite! Ik heb even met plezier er doorheen gewandeld. Ook de hyperlinks zijn altijd weer de moeite waard. Succes! Ruud van der Kolk Hoi Ruud, Bedankt voor je mooie woorden.....Ook jij hebt een leuke recensie op je site...ga zo door !!!Met vriendelijke groet,
Gert (17-09-2007)
Beste
Henk. Ik
ben al
een paar
jaar
modelspoor
enthousiast.
Ik zal
je de
geschiedenis
besparen
(maar
...inderdaad
ja,..
mijn
vader
had
vroeger
een
Marklinbaan)...Ik
lees
veel op
internet
en koop
af en
toe wat
tijdschriften.
Binnenkort
ga ik
naar
Eurospoor
2007. Ik
ben ook
bij
Eurospoor
2005 en
2006
geweest.
Ik heb
op
zolder
een
beperkte
ruimte
gevonden
(in
overleg
met de
baas)
van
2.20m
bij
1.10m.
mogelijk
nog te
rekken
als een
kast weg
gaat
naar
3.00m.
bij
1.10m.
Ik was
van plan
een
N-spoor
baan te
maken.
Nu ben
ik naar
een
modelspoor
speciaalzaak
geweest
in de
buurt en
heb eens
een
klein
praatje
gehouden
van een
uurtje(
enthousiast
en raak
nooit
uitgepraat|)
en die
heeft
mij
behoorlijk
aan het
twijfelen
gebracht.
Het was
een zeer
geanimeerd
gesprek
waarbij
er één
advies
al snel,
zeer
sterk
naar
boven
kwam.
Niet
blijven
plannen,
dubben
en
uitvogelen
maar
gewoon
starten
met de
hobby. (Dit
werd
niet
gezegd
uit
economisch
oogpunt)
Het
tweede
advies
was;
begin
niet te
groot
want dan
krijg je
hem als
beginneling
of bij
tegenslag
misschien
niet af.
Daarnaast
heeft
hij me
gewezen
op
andere
modelspoorschalen
waaronder
H0 en
H0smalspoor.
Hij gaf
aan dat
je op
het
oppervlakte
wat ik
ter
beschikking
heb, een
leuke
baan in
H0 kan
maken en
hij
heeft me
ook(zelfs
laten
zien)
dat H0
smalspoor
ook leuk
kan zijn.
N-spoor
is ook
leuk
maar
heeft
mogelijk
de
volgende
nadelen.
Door het
lichte
gewicht
van de
treintjes
kan het
zijn dat
er
stroomstoringen/onderbrekingen
voorkomen
naar
aanleiding
van te
veel
stof op
de baan.
Opm Gert:
Is niet
juist!!
mijn
treinen
rijden
perfect.....Stof
heb je
ook bij
de Half
nul baan........Begin
gelijk
goed, en
start
digitaal......Het
luisterd
allemaal
zeer nou. Dit
zou als
beginneling
mogelijk
aanleiding
geven om
het snel
op te
geven.
Ik was
er zelf
ook al
achtergekomen
dat de
keuze
aan
auto's
in tijdperk
III zeer
beperkt
is.
Ik ben
er zelf
al
achtergekomen
dat ik
tijdperk
III wil
gaan
rijden.
(heeft
iets
nostalgies)
Opm Gert:
Ikzelf
rijdt
ook
Tijdperk
3 naar
duits
voorbeeld..
Je bent
zelf een
ervaren
rot in
het vak.
Ik ben
zelf
zeer
onervaren
in de
elektriciteit
en ben
van huis
uit een
modelbouwer
(vliegtuigjes,
bootjes,
kleine
diorama's)
Welke
adviezen
zou jij
me
kunnen
geven
welke
schaal
ik zou
kunnen
kiezen
en waar
ik dan
op zou
moeten
letten.
opm Gert:
Ikzelf
zou voor
deze
ruimte N
kiezen...HO
kan wel,
maar je
kan
alleen
korte
treinen
rijden...Mijn
keuzes:
N spoor
(meer
baanlengte
en dus
een
realistisch
beeld) (rijdt
net zo
goed als
HO) (De
techniek
is de
laatste
jaren
sterk
verbeterd);
Digitaal
dmv de
intellibox
(super
apparaat,
en echt
niet
moeilijk)
(en
minder
draad
nodig)(Alle
treinen
onafhankelijk
van
elkaar,
op
rangeer
snelheid);
Goed
baanplan
maken;
Open
frame
bouwen,
en op
stroken
het
railplan
uitzagen;
Bedraden;
Gelijk
goed
starten,
en niet
te snel
klaar
willen
zijn.........Vriendelijke
groeten,
Ronald.
Ook een
vriendelijke
groet,
en
succes,
Gert
(ps Mijn
broer
heet
Henk, en
was ook
in
Lochem
bij de
DEMO
modelbaan!!)
(17-09-2007)
Gert,
Op de website heb ik
een aantal N-baanplannen
bekeken. Baanplan 1
vind ik het meest
leuke, omdat je veel
aandacht kunt
besteden met
scenry-materiaal.
Zelf heb ik een
diorama volgens
baanplan 1. Op dit
baanplan 1 rijdt:
een museumtrein
bestaande uit 4 Roco
DB 3-assige
Umbaurijtuigen met
een Fleischmaan
Picollo DB stoomlok
serie 56; een
Fleischmann Picollo
Wadloper nr 3226 met
NoordNed logo. Beide
treinen rijden
onafhankelijk van
elkaar.
Railmaterieel is van
Fleismann Picollo.
Naar Nederlands
voorbeeld is op mijn
diorama: twee abri's;
een NS
kaartjesautomaat;
gele Bammens
vuinisbakken; een
TNT brievenbus. Deze
laatste voorwerpen
heb ik gekocht bij
een kraam op de
modelspoorbeurs in
gebouw Euretco
teHouten. Met
vriendelijke groet,
Peter Roskott
Hoi Peter, Ik vindt
het fantastisch, dat
je wat aan de info
hebt, dat op mijn
site staat...Heel
veel succes met de
verdere bouw van je
baan.. Ik ben te
zien op de beurs van
FREEBIT in Lochem.......:
(27-08-2007)
Hallo,
mijn
naam
is jan-willem
van
lier,
18,
woon
in
rotterdam.
Jarenlang
stonden
er 3
dozen
met
treinen,
rails
en
andere
rotzooi
op
zolder
tot
ik
afgelopen
oktober
de
geest
kreeg
om
de
gangkast
'te
slopen'
en
hier
een
treintafel
te
plaatsen,
het
is
een
simpele
recht
hoekige
plank
die
links 80cm
diep
is,
rechts
110cm
diep
is
en
een
170cm
breed
is.
ik
heb
er
toen
meteen
een
berg
hout,
gips
en
andere
materialen
tegenaangegooid
en
op
zich
werd
het
best
een
aardig
tafeltje,
maar
onder
de
bergen,
bleef
nog
wel
eens
een
trein
hangen
en
ik
kon
er
dus
niet
bij,
leuk
tot
je
treinen
opzijn.
dus
die
treintafel
die
bleef
maar
staan
en
wachten
want
ja
ik
had
er
op
die
manier
ook
geen
zin
meer
in,
tot
ik
vorige
maand
toch
weer
de
kriebels
begon
te
krijgen,
de
boel
afgebroken,
en
de
tafel
schoongeveegd
(en
de
loccies
weer
terug
gevonden),
nu
zit
ik
dus
te
puzzelen
hoe
ik
nou
moet
beginnen,
Het
beste
lijkt
me
om
uit
die
plank
een
aantal
vierkanten
stukken
te
zagen
zodat
het
een
frame
wordt,
maar
dan........hoe
ik
het
ook
teken
of
doe,
het
blijven
die
"zelfde
saaie
rondjes",
nou
zag
ik
jouw
ontwerp
en
website,
en
dat
lijkt
me
wel
wat,
het
is
een
gevarieerde
tafel
zie
ik,
(uiteraard
blijft
het
een
rondje,
maar
wel
een
leuk
rondje
op
die
manier,
met
optimale
rijlengte.
Op
die
baan
zou
ik
net
als
jij
toch
een
2tal
stations
willen
aanbrengen,
wat
bergen
en
ravijnen,
een
watertje/beekje,
ruimte
voor
1 of
2
stadjes/dorpjes
bij
die
stations,
wat
industrie
eigenlijk
van
alles
wat.
Zou
je
mij
misschien
kunnen
helpen,
je
tips,
geheimen
en
evt
die
bouwtekeningen
van
jouw
baan
kunnen
delen,
misschien
iets
dergelijks
voor
mijn
baan
kunnen
ontwerpen/tekenen
en
daar
misschien
een
stappenplan
bij
kunnen
maken
hoe
te
werkgaan
(het
is
trouwens
een
gewone
analoge
baan
van
fleischman
n
spoor
Ik
hoop
dat
je
me
kunt
helpen,
en
wilt
helpen,
jan-willem.
Dag
Jan
Willem,
Leuk,
dat
je
weer
gaat
starten
met
de
treinhobby........Heel
veel
info
kan
je
van
mijn
website
afhalen,
ook
staan
er
baanplannen
op,
is
daar
niet
iets
voor
je
bij?
Je
begint
met
de
bak
(liefst
een
frame),
dan
de
rail,
het
elektra,
en
als
laatste
de
scenery....dit
in
grote
lijnen.
Een
complete
opzet
kan
ik
niet
voor
je
maken,
daar
jij
niet
de
enige
bent
met
dit
soort
vragen..Als
je
ergens
tegen
aanloopt,
mag
je
mij
gerust
een
mailtje
sturen..Met
vriendelijke
groet,
Gert.
heb
je
dan
misschien
wat
kopietjes
van
het
sporenplan
dat
u
gemaakt
heeft,
ik
bedoel
u
heeft
het
denk
ik
toch
ook
uitgetekend,
dit
als
handleiding
voor
de
maten steigingspercentages/verloop
van
de
sporen
en
de
maten
voor
de
hoeveelheid
hout
om
de
sporen
uit
te
zagen,
en
als
ik
de
foto
van
de
open
bak
zie,
en
als
ik
dan
zie
dat
de
rails
er
in
zit,
zie
ik
een
heleberg
grote
gaten,
hoe
vul
ik
dat
later
op
voor
bv
het
landschap,
de
scenery,
dek
je
dat
af
met
gaas
, en
gips
of
hoe
verder................heeft
u
misschien
al
foto's
van
hoe
de
baan
geevorderd
is,
of
zodra
dit
zo
ver
is
kunt
u
dan
foto's
sturen?
JW.
Dag
Janwillem,
Het
sporenplan
is
via
mijn
site
te
downloaden;
Hoe
ik
het
sporenplan
heb
uitgezaagd
staat
ook
op
de
site
(MIJN
BAAN);
Het
landschap
is
op
te
viullen
door
middel
van:
Gaas
/
gips
/
papier;
Teraform
systeem
(ook
te
lezen
op
mijn
site);
Piepschuim
/
lijmen
/
uitsnijden
/
beschilderen;
Muurplaten
e.d.
/
Woodland.
Met
vriendelijke
groet,
Gert
(02-07-2007)
Hallo,
Eerst even dit: Erg leuk, je
site. Ik heb er veel aan.
Zeker de beschrijving van de
scenery. Ik ben zelf ook
bezig met een
modeltreinbaan. Het wordt
een Duitse stad (van zo'n
200.000 inw) Ruhrheim.
Hierin wil ik 4 tramlijnen
laten rijden en daaromheen
ook een treinbaan maken over
een viaduct. Nu is het de
bedoeling dat de baan nog
anoloog blijft, maa rover
een paar jaar wil ik over
gaan op digitaal. Ik heb een
vraagje over de Digitale
besturing. Moet ik wissels
met een gepolariseerd
puntstuk kopen? (Het
puntstuk van deze wissels
bestaat uit metaal en wordt
via een ingebouwde
schakelaar voortdurend
gevoed, d.w.z. constante
spanning, die automatisch
met de betreffende
wisselstand omgepoold wordt)
Ik weet namelijk helemaal
niks van digitale besturing.
Kan ik bijvoorbeeld de baan
het beste aansturen via een
computerprogramma of met een
Intellibox. En zijn de
wisseldecorders ook nodig om
de wissels via de digitale
besturing te doen werken. ik
zou het namelijk allemaal zo
willen instellen dat ik niks
meer zelf hoef te doen, maar
dat er bijvoorbeeld 8 trams
en 5 treinen heen en weer
rijden over de hele baan.
Bedankt alvast, Ricardo
Patings.
Dag
Ricardo, Je kan
later over op
digitaal, maar houd
rekening met het
volgende: De rail opdelen in
secties, en deze via
de S88 terugkoppelen
naar de intellibox (Voor
de terugmeding,
zodat de intellibox
weet waar de treinen
zich bevinden..); De wissel moeten
worden voorzien van
wisseldecoders (voor
het aansturen van de spoenen/motoren); De loc's en
treinstellen moeten
voorzien worden van
LOC decoders; Via de intellibox
kan een computer
worden aangesloten; De computer moet
zijn voorzien van
software (koploper o.i.d.) Ik
heb ALLE wiisels
gekocht met
geleidend hardstuk.
De stroomvoorziening
is dan beter
verzekerd! Met
vriendelijke groet,
Gert.
(02-07-2007)
Hallo Gert,
Ik heb vandaag met grote
bewondering naar je treinen
en website zitten kijken! En
ik moet eerlijk zeggen "Ik
vindt ze allebei super!!!"
Wat een werk moet dit zijn
geweest en vooral waar haal
je de tijd vandaan??? Ik heb
je daarom ook gelijk gelinkt
op mijn website http://www.hobby.alle-links.nl
Zou je kunnen teruglinken
naar mijn site??? Bij
voorbaat dank en veel succes
met je mooie/intressante
hobby! Met vriendelijke
groet, Willem Overeem. Hoi
Willem, Ik zal
je link opnemen bij de eerst
volgende update...Bedankt
voor je reactie......
(18-01-2007)
Gert,
Via Uw mooie site gezien dat U de
S-DEC-4-DC wisseldecoder gebruikt.
Deze was ik ook van plan te gaan
gebruiken voor mijn N baan die ik
digitaal wil gaan maken. Ik wil ze
allen graag op europrint maken uit
kostenbesparing daar ik nog een
aantal prints in voorraad heb. Op
internet
heb ik wel de onderdelenlijst
gevonden maar niet het schema,kunt U
mij daar misschien aan helpen. Ook
heb ik de IC 1 de Z86EO…PSC nog niet
kunnen vinden in
electronica
catalogus. Bij voorbaat dank en met
vriendelijke groeten Jan Muis.
Helaas kan ik je niet helpen met een
schema....Wel
kan ik het printontwerp omzetten
naar een schema, maar dat kost mij
teveel tijd......Handiger
is, om de kit te kopen, je hebt dan
een goede print, en alle componenten..Deze
printen kan je bij elkaar plaatsen................Bedankt
voor het antwoord,Jan.
(10-01-2007)
Wellicht een leuke site voor u?
www.Nproject.nl Dit is ook een N site
gelijk de uwe met het e.a. aan tips e.d.
Groet, Frans (25-12-2006)
Hallo
Gert, Met enige regelmaat bekijk en lees
ik je site. Het opnieuw bouwen van een
N-baan gaat in gedachten steeds meer
vormen aannemen, ook de digitale. Nu wil
ik graag nog een keer je
demenostratie-baan bekijken, dus mijn
vraag is, wanneer sta je weer ergens op
een beurs met je baan? Ik heb je baan
het afgelopen najaar 1x kort gezien in
Lochem en wil e.e.a. nader bekijken. Ik
wil n.l. ondere andere graag weten /
zien welke programma's je gebruikt voor
de verdere besturing van het digitale
gebeuren. Alvast bedankt voor je reactie,
Rob Mangelsdorf Vlaardingen.
Hoi Rob, Als ik ergens heen ga, dan zal
dat te lezen zijn op mijn website.
Volgend jaar, 2007, sta ik weer in
Lochem, ook ben ik bezig met Deventer en
Zutphen.
Van de organisatie,
in houten, de
http://www.modelspoorbeurs.nl/
in de Euretcohallen, nog geen tweede
uitnodiging ontvangen. De vorige keer in
houten was een groot succes......Wel
zijn de organisaties zo langzamerhand
overtuigd, om niet alleen te verkopen,
maar ook iets te laten zien.......Voorlopig
bestuur ik alles nog met de intellibox,
later kan ik secties maken, en deze via
de S88 decoder (voor de terugmelding van
de treinen) op de PC aan sluiten..............Graag
spreek ik je een keer persoonlijk op een
van de demo dagen..............
(26-12-2006)
Dag Gert, Met belangstelling je uitgebreide
site bekeken. Zit al veel tijd in. Ik ben
drie jaar geleden weer begonnen een baan
opnieuw op te zetten nadat de spullen 13
jaar ingepakt op zolder gelegen hadden. Het
is een n-spoor baan. Ik had het geluk een
zolder te kunnen gebruiken en daardoor een
grote rijlengte te kunnen realiseren. Ook de
techniek is geheel anders. Daarom inetressant het te melden. Maar zoals te
zien, nog lang niet af. Leo Kroon
Ik heb je site bezocht, en je bent aardig
aan het bouwen..Ik zal je nog gaan linken op
mijn pagina..Wat je nog niet wist, ik heb
gewoond in Zeist (torenflat Volenhove) vervolgens
in Utrecht aan de Myskenweg en Bunnik (Breveestraat)..
Groet, ga zo door, Gert. Dag
Gert, Er
is ineens verkeer op mijn website, en dat
blijkt dank zij de hyperlink op jouw site.
Bedankt. Het heeft dus meteen effect.
De organisatie van mijn homepage begon een
rommeltje te worden (er staat meer op dan
het spoor) en ik ben het gaan reorganiseren.
Ook de opbouw van de site verandert, maar
dan blijft het adres hetzelfde. Dan zal ik
ook links opnemen. En ik zal weer nieuwe
foto’s plaatsen. Nog werk aan de winkel dus.
Met vriendelijke groet, Leo Kroon
Leo, alstublieft...groet, Gert (24-12-2006)
Beste
Gert, Ik heb je beschrijving bewonderd.
Zelf heb ik een mooie HO baan gebouwd in
6 blokken van 120 X 120 cm toch wil ik
op N spoor over gaan en ben al aan het
verzamelen geslagen daar ik alles al
digitaal heb maar het nooit heb kunnen gebreuken , onkunde denk ik.Mijn
gedachten gaan uit naar peco 55 mooi
spul en voor de blok besturing viessmann
5232 of begin ik met van mekere
Electra. wand ik wil nu wel eens rijden.
moge je nog een persoonlijk advies
hebben mailt het me. en vertel me waneer
sta je weer op een beurs? Ga zo door met
je site erg mooi en leerzaam.
vriendelijke groet van Johann.
Succes met de bouw
van je N-spoor baan, Johann,
Gert (03-11-2006)
Gert, ik heb
je website doorgespit naar informatie en veel
gevonden. Ik heb echter nog twee vragen en
hierop heb ik nog geen antwoorden gevonden. Ik
ben bezig met mijn N baan. Heb veel flexrails
gekocht en sta nu op het punt de rails te gaan
leggen...dat is niet gemakkelijk...en hier gaat
dus de eerste vraag over...hoe leggen we
flexrails..mogelijkheid één .1) eerst kurkbeding
plaatsen....2) dan rails neerleggen en 3) vast
pinnen met spelden en 4) dan begrinden...echter
bij 2 heb ik de vraag: is het verstandig om,
voordat de rails in bochten gebogen wordt, deze
eerst aan elkaar te solderen?.
Niet Doen..hierdoor
voorkom je het verloop van de spoorstaven bij
het buigen van bochten....of gewoon los aan
elkaar leggen en op lengte knippen en dan de
volgende rails aanleggen en pas maken....? Ik
ben dus op zoek naar iemand die dit vaker heeft
gedaan....;-) De meter
rail leggen, en de einden met een mini
bslijpschijfje recht maken, op een zodanige
manier, dat de aansluitende rail netjes
past.....zo heb ik het gedaan.....De
tweede vraag gaat over stroom....collega
spoorders zeggen....neem cat 5 kabel...reuze
goedkoop...en dat klopt ik ben automatiseerder
dus aan cat 5 kabel geen gebrek....echter als
ringleiding dacht ik gewoon speakerdraad te
gebruiken....is volgens mij dikgenoeg...en
voorzien van + en - aanduiding. en veel
goedkoper dan draad wat we bij de spoorwinkel
kopen..en gemakkelijker dan steeds CAT 5 kabel
strippen......Echter is dit bruikbaar....welke
soort kabel moet ik gebruiken voor de
ringleiding en welke voor de aftakking van de
rails of is CAT 5 toch wel handig.......overigens
ik heb Fleishman digitaal....Ik
zou normale bedrading toepassen, en normale
meeraderige kabel....Netwerkkabel heeft een
impedantie, die mischien storing kan veroorzaken.......Gert
ik hoop dat je me raad kan geven....groeten,
HansGr,
Gert (24-11-2007)
Beste Gert, Leuke site, ik heb er eens
rondgesnuffeld. Leuke modelbaan, vooral de opzet kan ik
goed waarderen. Een paar details waar ik het dan minder
mee eens ben:
Lokaalspoorwegen als VSM (jou niet onbekend) heeft op
station Beekbergen een draaischijf. ZLSM heeft op
station Simpelveld een draaischijf, vroeger ook gehad.
De smalspoor vereniging in Valkenburg heeft ook een
Locloods. Verder zag ik in je gastenboek dat iemand kurk
wil gaan gebruiken als railbedding: IKEA heeft kurken
placemets, die gebruik ik ook. Analoog rijden op een
digitale baan niet doen: Digitaal is 18V pulserend, en
analoog 12V: Je blaast je motor op! Digitale locs rijden
wel op een analoge baan. LEDs moeten altijd een
voorschakelweerstand hebben, omdat ze niet meer stroom
aan kunnen als 20mA. Bij 18v zou een weerstand van 100
Ohm genoeg moeten zijn. Een gelijkspanningsbron is
inderdaad wel aan te raden. 1,5 A zoals geadviseerd
kunnen nogal wat LEDs op aangesloten worden. Iemand wil
met Nmeterspoor beginnen: Ik heb ze omgebouwd van Z naar
Nmeterspoor, een Zwijnensnuitje en een 99 1-E-1 stoomloc.
en een rangeer stoomlocje C. Ik heb 3linker en 3
rechterwissels en een kruiswissel. Ik heb alleen geen
plaats op mijn modelbaan, en wil deze te koop aanbieden.
Verder: Ga zo door! Ik ben heel benieuwd hoe de baan er
nu uitziet
Erwin van de Wiel
Bedankt Erwin, Voor je opbouwende kritiek.........Met
vriendelijke groet, Gert. Hallo Gert, Ik
merk aan je reactie dat het niet helemaal overkomt als
opbouwend, maar dat is het wel, sinds dat ik je site
ontdekt heb kijk ik regelmatig of er iets nieuws
tussenstaat. Zelf ben ik bezig met het ombouwen van
Duitse Locs naar Nederlandse, Ik heb een 1100 minitrix
voorzien van botsneuzen, een Plan-V (stoptrein) gebouwd
met giethars kappen (trawos-beurs Houten) en ik heb een
Baureihe 78 omgebouwd tot NS-6100 locomotief. In
hoeverre zou je daar aandacht aan willen geven (je site
heet tenslotte ALLES over N...) Nog steeds staat een
NS-2200 op mijn verlanglijstje...(maar jij bent vast
geen sinterklaas). Met vriendeliujke groet, en
waardering voor de site, Erwin van de Wiel (24-11-2006)
Hoi Gert, Hier een berichtje van je broer die met de
truck weer in Sappemeer online is......Zag dat leuke
bericht in de Sentor, incl. prachtige foto. Betere
promotie voor je N-Spoor baan kun je niet krijgen!
Geweldig....Heb je nog reacties via mail gekregen?
Wel 74 kijkers geweest, ook een mooie piek. Foto's stuur
ik komend weekend op, was gisteravond een beetje kapot.
(spierpijn van het staan). Al met al een geweldig
weekend. PS.: Heb in de Sentor even op dat
treinen artikel gereageerd...Leuk toch... Groet, Henk
Hoi Henk, Om met de deur in huis te vallen, jou
reactie is de eerste sinds de N-SPOOR modelbeurs.
Vermoeiend he, die twee dagen. We hebben het best druk
gehad. Iedereen was zeer positief, en zien wat er
momenteel met N spoor mogelijk is. Het Stentor artikel
op internet is voorzien van de foto van onze Baan,
echter in de papieren versie is de baan van Rokon
Rautenhaus te zien. Henk, nogmaal hartelijk dank voor je
gezelligheid, en medewerking...........Ik spreek en zie je
gauw weer..... Groet, Gert. (18-09-06)
Goedemorgen, Vond vanmorgen uw leerzame site en dacht
dat u mij wellicht een tip zou kunnen geven. Ik rijd
weliswaar HO digitaal (Lenz) maar de techniek blijft
verder natuurlijk hetzelfde. De situatie is als
volgt:...In een aantal rijtuigen heb ik verlichting
ingebouwd en stroomafnames gemaakt aan 1 van de
draaistellen met behulp van fosforbrons. Om niet een al
te felle verlichting in de de rijtuigen te hebben maak
ik gebruik van 3 24 Volt lampjes. Nu valt af en toe de
stroom wel eens weg door b.v. vuile rails of wielen en
wilde ik de spanningsval overbruggen met een
condensator. Heb echter geen idee wat voor condensator
daarvoor geschikt is en/of hoe je dat berekent. In de
rijtuigen zit overigens een Lenz functiedecoder die
wordt gebruikt om de verlichting in-uit te schakelen.
Als u mij zou advies zou kunnen geven zou dat geweldig
zijn. Met vriendelijke groet, Piet van Dorssen.
Dag Piet, Volgens mij had je nog geen reactie
gehad..Sorry voor het verlaten er van..............De
combinatie is als volgt. Hoe grotere capaciteit, hoe
langer de lampjes blijven branden, als er een
onderbreking is. Verder moet de spanning die je
gebruikt, niet de spannings waarde van de Elco
overtreffen. Je hebt verder nodig een diode, om de
opgeladen spanning niet retour te laten vloeien. Bij
drie lampjes is dit erg moeilijk, omdat deze veel stroom
verbruiken……. (Bij leds is veel meer mogelijk, omdat
deze minder stroom verbruiken..) Een schema is op de
website te vinden onder de sluitverlichting…..hier zie
je de combinatie van de verschillende onderdelen. Op
mijn digitale baan werkt deze……….(sluit of
binnenverlichting doet er natuurlijk niet toe..........mvrgr,
Gert
Hoi
ik zat op je site te lezen over loc decoders maar
zijn er ook decoders voor N spoor die zowel analoog
als digital kunnen rijden? Ben namelijk van plan
digital te rijden maar ook analoog op de modelspoor
vereniging. groeten ricardo van beelen.
Hoi Ricardo,
Is
volgens mij niet mogelijk, maar je zou eens kunnen
vragen bij Lenz.
Voor het digitaal maken van een lok, moeten er
aanpassingen worden gemaakt aan de hardware van de
lok. mvrgr, Gert
Hoi Gert, Nog steeds een
mooie website. Veel info op te vinden die ik nodig heb
voor mijn eigen beeldvorming. Ik heb een vraagje, of
eigenlijk een advies nodig. Ik wil digitaal gaan rijden
met mijn N-baan. Daarvoor wil ik de Intellibox gaan
gebruiken. Mijn locs zijn echter nog allemaal analoog
uitgevoerd en moeten naar digitaal omgebouwd worden. Qua
ruimte is er bij de meeste locjes geen probleem. Er zijn
echter twee industrielocjes bij die wat kleiner zijn.
Dat zal wat moeilijker worden. Kun jij mij adviseren
welke decoders ik het beste kan gaan gebruiken ? Daarbij
wil ik het volgende: Voor en achteruit rijden,
Front en sluitlicht wisselen, Optrek- en remsnelheid
instellen, Maximum snelheid instellen, Ik wil (ondanks
dat de Intellibox meer kan) het liefst 1 protocol
gebruiken en dat is DCC om ook bij vrienden digitaal te
kunnen rijden en andersom.
Het gaat om bijvoorbeeld
de volgende locs : 2 x V100 (ik meen van
Fleischmann), 1 x BR210, 2 diesellocjes voor
rangeerwerk, 1 x tenderloc stoom.
Heb jij een idee ?
Bedankt alvast. Groet, Eric Renken.
Hoi Eric...Dit
is de kleinste met de meeste mogelijkheden:
Arnold 81210 lokdecoder 750mA voor N spoor.
Motorstroom 750mA,
Afm: 15,5 x 11,5 x 3,5
mm.
(Zie op de digitaal pagina) mvrgr, Gert.
Beste Gert hoe bevalt jouw N spoor.
Ik vind dat het te weinig aandacht krijgt alles gaat over HO
tenminste daar gaat men het meeste van uit. ik heb zelf een
prachtige HO baan maar denk toch vaak aan N spoor schaal
verhouding beter alleen de koppelingen dat word nog en
probleem voor HO heb je kadee maar is er ook wat voor N
schaal?? Momenteel ben ik een model grondplaat voor N aan
het maken die al bij de fabriek is om in productie te gaan
.De opzet kost veel geld en de vraag is nog maar of het
gewild is .Maar ja niet geschoten enz dus afwachten maar.De
rails van N vind ik nogal grof ik denk aan peco code
55.Misschien hoor ik nog van je of heb je nog tips voor me
laat het me gerust weten,
vriendelijke groet Hr Maliepaard.
Goedendag, Ik ben vol lof over spoor N. De techniek is
verbeterd, en het rijdt momenteel net zo goed als NO spoor.
Ook voor spoor N zijn er kortkoppelingen...Succes, mvrgr,
Gert.
Hallo
Gert, Naar het zoeken hoe ik een led op wisselstroom kan
aansluiten zag ik jouw pagina. Als ik het goed lees dan is
de schakeling 'van de speciale ledvoeding' goed voor het
aansluiten van led's direct op een trafo. Je geeft ook nog
een voorbeeld met een brugcel. Helaas kan ik niet goed lezen
wat er bij staat BSY 164? Komt dit overeen met BY 164?
Groet, Fred Baltus. Hoi Fred, Het type
brugcell is niet het allerbelangrijkste. Het gaat
voornamelijk om de stroom opname.. Een cel van 1,5 amp zou
al genoeg zijn.....
mvrgr, Gert.
Beste Gert, Ik heb de site bekeken en ben onder de
indruk. Ik heb wel een vraag en mogelijk dat jij die
kunt beantwoorden. Ik heb mijn railplan uigelegd maar
twijfel nu sterk over hoe ik de rails moet gaan
bevestigen. Ik heb een multiplex tafelblad. Daarop ligt
kurk al bedding voor de rails. Een gedeelte van de rails
heb ik reeds gespijkerd en een deel ligt nog los op de
kurk bedding. Bij het proefrijden kom ik tot de
ontdekking dat de treinen op het gespijkerde deel
aanmerkelijk meer rijgeluid maken dan op het niet
gespijkerde deel. Dit is uiteraard te verklaren. Dit
geluid heeft natuurlijk wel iets omdat het in het echt
ook voorkomt. Alleen als er een aantal treinen gaan
rijden ben ik bang dat het volume te hoog wordt. Om dit
te beperken is het niet spijkeren de oplossing. Alleen
hoe bevestig ik de rails dan op de kurklaag. Sommigen
hebben het over lijmen maar ik ben dan bang dat bij het
evntueel wijzigen van de baan ik de raisl niet meer los
krijg. Nu de vraag heb jij een oplossing of info waar ik
hier informatie over kan vinden. Bij voorbaat dank voor
je reactie. Met vriendelijke groet, Herman Verduin. PS:
krijg ik een reactie op mijn mail?
Dag Herman, Je hebt helemaal gelijk. Bij het spijkeren
of schroeven gaat het geluid naar de baantafel. Lijmen
is inderdaad de oplossing, echter kan je niet meer
wijzigen, of er gaat iets stuk......... Misschien is
dubbelzijdige tape iets??? mvrgr, Gert.
Hallo Gert, Allereerst mijn complimenten voor de mooie
site,ik ben hierop attend gemaakt door Hans v.d.Hoeven. Zelf
ben ik bezig met de bouw van een baan voor N spoor. Ik heb
hiervoor gebruik gemaakt van flexrails,wissels van Roco en
bezit momenteel 3 lokomotieven van Fleischmann en wil ik de
baan uitrusten met zelf gemaakte seinen van N.S Ik heb een
paar vragen aan U in de hoop dat U ze wilt en kan
beantwoorden. Ik heb in mijn gedachten om de baan digitaal
te maken,en als eerste aankoop dacht ik aan de startset van
Fleischmann. Is het ook mogelijk om zelf in de volgende
lokokotieven de decoders in te bouwen, en welke stoomloc
serie 53, dieselloc serie 212 en de railslijploc. Is het ook
mogelijk om zelf meerdere locregelaars,wisseldecoders en
seindecoders te maken i.v.m. kostenbesparing. Met
vriendelijke groeten Jan Muis. Gepensioneerd machinist N.S.
Dag Jan, Ten eerste: Sorry voor de late reactie..Als je
met een startset van Fleischmann gaat beginnen dan kies
je gelijk voor maar 1 protocol. (zeg digitale taal) Dat
is FMZ en is NIET standaard..Fleischmann gaat in de
toekomst ook over op NMRA protocol. Zie ook op mijn
site….Als je de Intellibox koopt, heb je gelijk 3
protocollen, en kan je alle merken door elkaar
gebruiken..De
Intellibox kan worden aangesloten op: Uhlenbrock,
Marklin en Viessmann (Motorola systeem), verder op Roco,
Arnold, LGB, Lenz, Digitrax en binnenkort ook
Fleischmann. (NMRA standaard) Zie ook op mijn site……Op
de intellibox zijn twee regelaars aanwezig, en je kan 99
treinen tegelijk laten rijden (twee direct via de
regelaars) Ook alle info op mijn site……..Wisseldecoders
bouw ik zelf, zie voor alle info op mijn site.. Decoders
kan je ook zelf inbouwen, maar goedkoper, en
bedrijfszekerder is een loc waarin vanuit de fabriek de
decoder is ingebouwd…www.n-spoor.nl
(Mijn baan / digitale
techniek)
mvrgr, Gert.
Hallo Gert. Bedankt voor het beantwoorden van
mijn vragen. Het Twincenter
van Fleischmann is
nu voor 2 talen, FMZ en DCC, dus
ikmoet de zaak nog
rustig bekijken.Met vriendelijke groetenJan
Muis.
Hallo, Ik zag je site (n-spoor.nl) en ik had een vraag. Ik heb
een transformator nodig voor de aandrijving van mijn
peco wissels, minstens 16V-5
amp. Weet jij waar ik aan
zo’n transformator kan komen? De
wissels werken niet op mijn fleischmann
transformators. Groeten
erik
luppens
Hallo Gert ik was vandaag op de
spoorbeurs in Rijswijk en ben enthousiast geraakt door Z-spoor.
Zelfs zeer klein behuist kan je hiervan nog een mooie baan
maken. Ik ga dus voor Z-spoor. Nu vertelde men mij dat er veel
baanontwerpen te vinden zijn maar de meeste ontwerpen zijn toch
duits georinetered en ik wil graag amerikaans gaan rijden. Nu
heb ik twee baanontwerepn van jou gezien die mij bijzionder
aanspreken, nummer 7 en 9. Is het mogelijk hiereen soort van 1
op 1 afdruk van te krigen zodat ik bij de treinenwinkel hier
inde buurt een indictitie kan laten geven wat het ongeveer gaat
kosten aan rails e.d. Vooral het ontwerp met de
draaischijf heeft mijn voorkeur. Ik hoop spoedig wat van
je te vernemen! Met vr. gr. R.Spitters
Een 1 op 1 afdruk kan ik je helaas niet leveren. Print het
plaatje van de website uit, en ga die vergroten naar je eigen
schaal.....Moet lukken....Vr gr, Gert.
Hallo Gert, ik ben op zoek naar
tekeningen waarop ik duidelijk kan zien HOE de draden lopen van
en naar de intellibox. In het boek stata hierover niks namelijk.
Als je een railplan boek van b.v minitrix koopt staat achterin
precies hoe je de draden moet aansluiten(draag geel gaar naar de
relais, draad blauw gaat naar de baan, draad bruin gaat naar de
voeding enz) Ik zoek het hele internet al af maar vidn niks weet
jij raad/ Met vr. gr. R. de Jong Delft
Hallo, ik heb een vraag over
kurkbedding. ik heb een fleischmann piccolo baan waar ik kurk onder
wil leggen. kunt u mij vertellen waar ik kurk platen kan kopen en in
welke dikte het beste voor n spoor is? zelf woon ik in rotterdam,
maar in deze omgeving kan ik niets vinden. kunt u mij verder helpen?
met vriendelijke groeten kees blonk
Kees, Ga eens naar:
Meijer &
Blessing Hobby BV, Westerwagenstraat 27, 3011 AR Rotterdam, tel:
010-4145591 ,
Railpress Papendrecht, Plantageweg 25a, 2951 GN, Alblasserdam, tel:
078-6153350.,
Voermans, Ganzerikplein 2a, 3053 EA Rotterdam, tel: 010-4183541,
De Wapstad, Huis te Landelaan 462, 2283 VJ, Rijswijk ZH, tel:
070-3947974.
Beste Gert, Ik heb een H0 modelbaan ik nog wat
bovenleiding (uitelkaar) in een doos. Die wil ik nu aan
leggen. Mijn loc: NS 1601 van roco, bovenleiding is bij
deze mogelijk. Ik weet niet hoe het zit met de +&-. Als
ik ze allebij op het panthograaf leg (de draadjes die
rechtreekst uit m'n trafo) krijg ik vonken verder geen
reactie. Ik snap er niks van. Kan jij me helpen? Alvast
bedankt!! Met vriendelijke groet, Felix van Daal.
Nou Felix, Daar gaat ie….(ROCO is gelijkstroom)Op
de beide rails:
Een wiel van de loc moet aan de min van de transfo,
De andere aan de plus van de trafo. Nu moet de loc
rijden,
Op de bovenleiding:
Onder op de loc een schakelaar omzetten, een wiel is
de min, de pantograaf is dan de plus… Hierbij wordt
er een wiel afgeschakeld!!!! (Bij het omdraaien van
de rijrichting draait dit natuurlijk om)
Mogelijk is:
Twee treinen onafhankelijk op een spoorbaan met
bovenleiding: De eerste mogelijkheid, en de tweede
mogelijkheid SAMEN op de rail: Twee transformatoren AAN 1 ZIJDE aan elkaar
koppelen (beide
minnen aan elkaar)
Een plus (trafo 1) op de bovenleiding, Een plus
(trafo 2) op de andere rail. De minnen (trafo 1 en
2) op de andere rail. (De MINnen MOETEN op de ENE
zijde van de rail!!!!) Beide treinen zijn nu
apart te regelen, en is het mogelijk op naar elkaar
te rijden!!!!! Succes, en vragen mag natuurlijk….
Beste Gert, Hartstikke bedankt! Nu moet
het gaan lukken. Nog een vraagje: Toen mijn trein via de
rails stroom kreeg en ik m'n wagon er achter zette reed ie
niet omdat de wagon de stroom die door
de rail ging verstoorde is dat nu
opgelost? Met vriendelijke groet, Felix
van DaalAls je een wagen op de rail plaatst, en deze
maakt sluiting, dan moeten de wielen worden
vervangen door geïsoleerde. (de bewuste wagen is
dan voor wisselstroombanen bedoeld (Marklin)mvrgr, Gert.
Beste Gert, je beschrijft op je site wisselbediening m.b.v.
PTT-relais. Ik probeer al een tijdje uit te vinden waar
ik zulke relais' zou kunnen krijgen, maar totnogtoe zonder
succes. Weet jij een adresje? Dank, met vriendelijke groet,
Jorn Bleijs,
Bij
een beurs loop je er vaak tegenaan...mvrgr, Gert.
Hallo, kort berichtje van mijn
kant. Intersante site,veel tips en links. Heb zelf een anologe
Nbaan in aanbouw, heb veel ervaring in modelbouw, niet in
spoorbanen,het gaat me met name om dhet landschap e.d zo
natuurgetrouw mogelijk neer te zetten.De treinen zelf moeten
uitteraard ook prima en natuurgetrouw rijden.Als ik ergens niet uitkom mag ik mijn
vraag dan naar je mailen. Groetjes ERWIN.
Hallo Gert, Ik was
vandaag op de spoorbeurs in Rijswijk en ben enthousiast geraakt
door Z-spoor. Zelfs zeer klein behuisd kan je hiervan nog een
mooie baan maken. Ik ga dus voor Z-spoor. Nu vertelde men mij
dat er veel baanontwerpen te vinden zijn maar de meeste
ontwerpen zijn toch Duits georiënteerd en ik wil graag
amerikaans gaan rijden. Nu heb ik twee baanontwerepn van jou
gezien die mij bijzionder aanspreken, nummer 7 en 9. Is het
mogelijk hier een soort van 1 op 1 afdruk van te krijgen zodat
ik bij de treinenwinkel hier inde buurt een indicatie kan laten
geven wat het ongeveer gaat kosten aan rails e.d. Vooral het
ontwerp met de draaischijf heeft mijn voorkeur. ik hoop spoedig
wat van je te vernemen! Met vr. gr. R.Spitters
Dag heer Spitters,Een kompleet uitgewerkt idee is helaas niet mogelijk. Wat
voor de baan plannen geld is dat voor spoor Z per vierkant
een maat van
25 x 25 Cm
moet aanhouden. (Z heeft een schaal van 1:160). Neem je voor
de lange stukken meter rail, dan weet je zeker dat je minder
verbindingen nodig hebt (lees minder storingen) en de meters
zijn goedkoper dan korte stukjes….Met de bouw van mijn baan
heb ik bij meerdere leveranciers offertes uitgevraagd, en
alles in 1 keer gekocht…Scheelt zeker 30 a 40 procent in de
kosten (tip)..Succes, Gert.
Beste Gert,
Ik
heb een vraag waar jij me vast wel bij kan helpen,ik ben
namelijk op zoek naar bouwplaten,tekeningen van huizen en andere
gebouwen. Ik wil ze graag zelf bouwen maar kan geen goede
tekeningen vinden,alvast bedankt een beginnende bouwer,
Harry
Luchtenberg.
Dag Harry, Kan je niets op het internet vinden? Kijk eens
hier:
www.modelbouwers.nlmvrgr, Gert.
Hoi, Ik ben bezig met ideeën over een
module-baan waarop ik met N-spoor digitaal wil gaan rijden. Ik heb met
zeer veel interesse jouw bevindingen gelezen en moet zeggen dat het
allemaal helder wordt neergezet. Mijn complimenten.
Ik houd echter nog wel wat vragen over. Ik ben helemaal niet thuis in
elektrotechniek o.i.d., maar wil het wel graag weten.
1. Jij maakt gebruik van een grote verdeeldoos om allerhande zaken aan
te sturen, zoals treinen, wissels en seinen. Die laatste wil ik zelf op
handbediening houden, dus daar praten we verder niet over. Ik wil de
treinen echter met elk hun eigen regelaar laten werken, zodat meer
mensen met 'hun eigen' trein kunnen rijden. Zijn daar ook mogelijkheden
voor ? De verdeeldoos is de intellibox. Met deze
box is het mogelijk om maximaal 99 treinen tegelijk, en onafhankelijk te
regelen. Op de box zijn standaard 2 regelaars geplaatst, dus kun je twee
treinen tegelijk regelen, de anderen rijden op de ingestelde snelheid
door. Als je voor digitaal kiest, zal er toch een protocol de baan op
moeten worden gestuurd, om de locdecoder te kunnen vertellen wat die
moet gaan doen!! De Intellibox is het goedkoopst, en kan meerdere
protocollen aan.
2. Ik heb alleen locs (Fleischmann en Roco) die op gelijkstroom kunnen
rijden. Is het relatief eenvoudig of priegelende vakmanschap om een
decoder in te bouwen ? Ikzelf heb een Lenz
ingebouwd in de standaard Fleischmann lokje uit een startset. Het is
niet makkelijk, en je moet goed opletten dat je sommige
verbindingen onderbreekt, omdat alle aansturingen (vooral de
retour) allen standaard aan de massa (zeg min) zitten. Deze
moeten dus van elkaar, en rechtstreeks op de decoder. Groet,
Gert. Tot zover. Eric
Renken Wateringen
Hallo Gert, Ik maak
regelmatig dankbaar gebruik van je uitstekende pagina, vooral het deel
bouwtips is erg nuttig voor mij. Ook ben ik gecharmeerd van je nieuwe
baanplan. Hier heb ik een vraag over: is het mogelijk daar een wat
gedetailleerdere iets van te krijgen? Ik denk over deze als basis te
gaan gebruiken voor een eigen modelbaan, maar de foto van het baanplan
biedt net te weinig aanknopingspunten. Ik hoor graag even van je.
met vriendelijke groet,
Jelle Wind
Hallo Gert, Met veel
belangstelling heb ik Uw website gelezen. Zelf ben ik ook bezig met de
aanleg van een N-modelbaan. In het hoofdstuk rail-techniek las ik dat
kurkplaat gebruikt wordt als bedding voor de rails Mijn probleem is dat
ik er tot nu toe niet in geslaagd ben kurkplaat op de kop te tikken.
Kunt U mij vertellen waar ik deze kurkplaten kan kopen. Vr. groeten R.
van Hes, Naarden.
Hoi Rolf, Ga
de komende tijd eens naar Houten (bij Utrecht). Zie voor beursdata :
WWW.modelspoorbeurs.nl.
Daar is ALLES te koop, en vaak goedkoper dan in de winkel…Groet, Gert.
Beste Gert, Wij zijn beginnende N-spoor bouwers . Het
eerste treinstel wat wij kochten was een NS-ICE treinstel van het merk
Arnold . Door een val op de grond is een van de koppelingen gebroken , er
zal een nieuw onderdeeltje moeten komen om deze weer te
repareren . Weet jij een zaak die ons dat kan leveren ?T. Stenvers /
D.van Berge Hoi N-spoorders, Ga naar
houten (bij Utrecht) de grootste modelspoorbeurs. Groet, Gert.
Beste gert, ik las op je site dat er een
EBP demo'tje te downloaden is waar kan ik dit vinden op je site. Heb nog
ooit gedownload maar ben het helaas kwijt geraakt. groeten Maarten
delsaer. Reactie Gert, EBP toegemailt....succes
Maarten. Hartelijk bedankt Gert. Ik vindt dit
soort spelletjes gewoon verslavend! Daar men bij signalsoft de EBP
software voor het moment niet meer wil aanbieden ben ik enorm blij
met deze demo.
Hoi, Leuke site met veel leuke foto's ik ben zelf ook met een N-baan
bezig en heb toch al wat leuke ideeen op gedaan. bedankt.Groeten Arlo
Wiersma.
Hoi Gert
ik heb zelf een spoor n baan en mijn vaste hulp kan mij eventjes niet vooruit
helpen. Ik
heb een lok in spoor N met een faulhaber motor en ik rijd met digital lenz
de decoder die ik heb is niet voor faulhaber
geschikt. Alles functioneert goed maar ik kom niet aan een snelle
topsnelheid. Mijn vraag is nu
kan dat of heb ik een speciale
decoder nodig die dat wel kent en
welk merk eventueel de lok is de
8/14 AE van mini trix die messing uitgevoerde
gr,
leo
Beste
Leo,
Volgens
mij zijn er decoders voor klokankermotoren, en gewone motoren.
Kan
het zijn dat je de verkeerde decoder toepast?
Kijk
eens op de site van faulhauber....
(sorry
voor de late reactie)
Gert.
ik ga daar eventjes zoeken toch
alvast bedankt gr, Leo
Schitterende site met veel tips die ik
nog wel ga gebruiken. Groeten Roy Ettema
Beste Gert,
Zou jij een link op jouw site naar mijn site willen zetten?
Ik heb een website gemaakt waarop ik ga laten zien hoe de opbouw van mijn
modelspoorbaan in N-formaat er uit gaat zien.
Als je wilt kan er ook een link op mijn site naar die van jouw, vul dan even
de
koppeling op mijn site in dan wordt het geregeld.
Alvast bedankt.
Groeten,
Carlo Klarenbeek. Beste Carlo, bij deze sta je op de
hyperlink pagina...
Hoi Gert, Leuk dat je zo snel na mijn reactie weer iets aan je site gedaan
hebt! Was mijn reactie soms de aanzet hiervoor? Is weer een beetje duidelijker
geworden, en ook leuke rubrieken toegevoegd. Ben benieuwd hoe je landschap er
uit gaat zien. Met vriendelijke groeten, Jan Schouten Hoi
Jan, Het motiveert, als er mensen reageren op de site. Groet, Gert.
Hoi Gert, Ik ben Olaf en ik heb ook een baan in
opbouw in de schaal N. Ik heb de volgende vraag: Zou U ook op mijn site willen
kijken, voor als u nog een tip heeft voor mij. Het
baanplan wordt nog vernieuwd omdat er nog en lokloods is bij gekomen.
Verder vind ik uw site erg informatief dus ga zo door! Een tip voor uw site:
maak een linken pagina voor alle mede hobbyisten dan kunnen we van elkaar nog
veel leren. Groetjes Olaf uit Oldenzaal ( in twente ) Hoi Olaf,
Ikzelf ben geboren te Coevorden, (zuid oost) drenthe, en heb jou site even
door geneust.
Ik ga jou site plaatsen op mijn site, zodat er mede hobbyisten ook bij jou
kunnen "neuzen".
Veel succes met de bouw van je baan, en bedankt voor je reactie....Op
mijn Hyperlinks pagina vindt je de medehobbyisten......Met
vriendelijke groet; Gert.
Beste Gert, Jammer dat je site niet meer geupdated wordt. Ik
kijk er nog steeds regelmatig op, maar helaas is er lang niets meer toegevoegd.
Vordert je baan wel? Is hij ook nog een keertje ergens op een beurs
te zien? Zit er nog wel iets aan te komen, of laat je je site zoals hij
is, wat ik erg jammer zou vinden. Tenslotte heeft jouw site mij
er mede toe aangezet weer te gaan bouwen, en heb ik er nuttige tips en
ideeën vandaan gehaald. Veel succes met je baan in ieder geval. Met
vriendelijke groeten, Jan Schouten. Hoi
Jan, Leuk dat je reageert....je bent de
eerste... Ook leuk dat je ideeen van mijn
site hebt kunnen halen...dat is mijn bedoeling ook....De site lag inderdaad
even "stil", ook ik vind dit jammer...Het is zo dat de update's van
mijn website dus achterblijven. Het
volgende is en was er aan de hand: Ik heb
een nieuwe computer, en hiermee had ik installatie problemen. De
computer kan nu ook digitaal video bewerken, en dit is ook weer te plaatsen op
het web. De aansturing van mijn camera
ging niet, en kan dus geen plaatjes inscannen..... Dit kan nu ook weer...
De baan is een module, en heb ik verplaatst naar de
zolder. De baan wordt in ieder geval
afgemaakt, zodat ik ermee naar beurzen en demo's kan. Ik
had, en heb nog steeds Upload problemen (KPN - Hetnet hadden problemen met FTP)
Voor mijn site is het volgende in de planning:
Tips en trucks..Hiervan kan ik heel veel plaatsen..ik
heb alle gegevens! (Drie ordners vol) Dit
was ik dus vorig jaar al van plan. De
verdere afbouw van mijn baan......dit wordt vervolgd op de zolder, en moet
hiervoor nog e.e.a. voorbereiden. (nog drie digital ontvangers), en verder met
de seinen en het landschap. Het plaatsen
van video streaming voor internet, zodat er ook beweging in komt...
De modeltrein test pagina komt terug, en zal worden
uitgebreid Om op de beurs te staan, zoals
vorig jaar is mogelijk....graag zelfs. In
Houten en Dieren weet men mijn adres. Ik wil best nog eens een dag (in het
najaar) op de beurs staan. Bel of schrijf
eens met: A. Hobma, Mankeslaan 7, Nw Gein,
Of het deelnemers secretariaat: Breukinklaan
1, 6951 NC Dieren, tel: 0313-450816. Men
kent mij, en als het publiek er om vraagt, zullen ze er best mee instemmen. De
vorige keer heb ik de gehele dag het druk gehad....Je ziet het..er zijn ideeen
genoeg....Mijn site gaat gewoon verder...Met vriendelijke groet; Gert. Beste Gert, Bedankt voor je snelle
reactie. Ben benieuwd naar je filmpjes! Zal je site zo af en toe
in de gaten houden. Ik weet wat het is, een nieuwe computer! Het lijkt
leuk, maar voordat je alles weer aan het werken hebt ben je wel even
verder. Had zelf op een nieuwe computer thuis problemen met Windows XP,
heeft 3 maanden geduurd voordat er een geschikte driver voor het modem
beschikbaar was! Ik zal (als ik er aan denk) een keetje contact
opnemen met iemand van de beurs, lijkt me erg leuk om je baan in het
echt te zien. Met vriendelijke groeten, en wie weet tot ziens, Jan
Schouten.
Ik zou graag willen weten waar dat deze demobaan eens
is te bezichtigen.ik woon zelf in breda.ook zou ik graag willen weten waar dat
uw club is gevestigd.Dag Rob, De
baan is in aanbouw, en deze zal ooit eens te zien zijn in Houten (Euretco
hallen met de 2 maandelijkse treinenbeurs) Ik
heb hierover contacten gelegd met de organisatie om er eens te gaan staan. Ik heb
toezeggingen om in de toegangsruimte te komen te staan.
Komende
beurs, op 26 Mei 2001 sta ik in de Euretco Hallen aan de
A27
te Houten l!!
Verder kan ik met de baan ook naar andere
evenementen toe. De baan is
prive eigendom, en wordt niet in clubverband gebouwd. Ik kan dus alle ideeën
kwijt. Ook ben ik dan niet te beperkt met de kosten. Mijn
internet site zal voor de komende winter weer worden vernieuwd....Ook
hier heb ik weer leuke ideeën voor bedacht.....Groetjes, Gert.
Beste Gert, Ik
ben nog in het planningsstadium met mijn geheel Nederlandse baan. Je
handleiding vond ik heel boeiend en zocht dus een mogelijkheid het e.e.a.
uit te printen of te down-loaden. Wat schetst mijn verbazing? De
knop "Downloads" is onderaan het scherm niet bereikbaar!
Hoe kan ik deze handleiding in mijn bezit krijgen?
Met vriendelijke groeten, N-spoor
fan Ronald Blok. Ronald, Als je je
beeldscherm op 1024 x 768 zet heb je alles in beeld. Het
geheel uitprinten is gemakkelijk. Druk op de knop van je keuze, en ga met je
muis op de rechter pagina staan. Toets nu
je rechter muis-knop, en printen maar (of downloaden...) Succes,
Gert.
Hardstikke leuke site! Als dank een (misschien) iets betere versie van je
plaatje lantaarn.jpg Ik had even wat tijd over!
Groetjes, Guy Bedankt Guy..Dat is nog eens een
verrassing....Groetjes, en bedankt voor je respons...Gert.
Beste Gert, Ik ben op zoek naar een CD met
sporenplannen voor N-spoor. Kun je mij aan een adres helpen?. Met de
vriendelijke groeten, Jan Karsmakers. Hallo Jan (via
ander e-mail) Op mijn site komt een knop met daaronder sporenplannen. Dit doe
ik komende herfst / winter. Het gaat nu mooi weer worden. Ik zet dit bericht
onder de reacties knop, misschien dat er iemand gaat reageren die een CD voor
je heeft. Met vriendelijke groet, Gert.
Goede middag Gert, Met heel veel interesse heb ik je website al
verschillende malen gelezen (nu alles maar uitgeprint, kost wat minder
telefoontikken). Mijn oude vertrouwde Fleischmann H0 treinen liggen al 14 jaar
doelloos in dozen, omdat na een verhuizing er geen plaats meer was om een baan
te leggen. Ik had nog wel geprobeerd om een baan in mijn inloopkast te maken,
maar de ruimte moest gedeeld worden met al mijn kleren en andere spullen en was
gewoon te klein om een H0 baantje te maken. Ik had al wel eens getwijfeld om
schaal N te gaan kopen, maar dat was er nooit meer van gekomen. Sinds de broer
van mijn vriendin onlangs is begonnen zijn baan opnieuw op te bouwen is bij mij
de interesse ook weer flink aangewakkerd. Na een beetje rond gezocht te hebben
op internet kwam ik op jouw site terecht en toen was ik verkocht. Inmiddels heb
ik dus een Fleischmann startset in schaal N gekocht en al de nodige extra
wissels en rails gekocht. De ruimte die ik nu ter beschikking heb in mijn kast
is 1,20 bij 0,95 m. Hiervoor heb ik nu al een 'bak' gemaakt volgens jouw
voorbeeld. Ik twijfel nu alleen nog hoe ik mijn sporen het liefst wil leggen. Ik
zit er aan te denken om het te baseren op jouw sporenplan, maar dan met een
eindstation en keerlus i.p.v. een doorgangsstation, dit i.v.m. met de iets
kleinere afmetingen. Zou ik daarom een kopietje van jouw sporenplan mogen
krijgen? En heb je nog tips voor me? Of wat zijn de plus en minpunten van een
kopstation. De modelwinkel raadde me aan om de rails vast te leggen met
Fleischmann railspijkertjes, maar jij schreef dat je het met schroefjes had
gedaan. Zelf had ik eigenlijk niet van die hele goede ervaringen met spijkertjes
bij mijn H0 baan. Alvast bedankt voor je reactie. Met vriendelijke groeten, Jan
Schouten.
Goedemiddag,
Ik las dat je het Pola steenslaghuisje voorzien had van digitale besturing om
het werkend te maken. Ik had bij de modelbouwzaak geïnformeerd naar dat
gebouwtje, maar zei zeiden dat het een niet werkend model was. Heb jij het nu
zelf omgebouwd, of werkt het wel origineel al echt? Met vriendelijke groeten Jan
Schouten. Beste jan, De dubbelspoelaandrijving is
geheel origineel van Pola. Deze moet je gelijk met de bouw van het gebouwtje
inbouwen (de spoel kost ongeveer 15 Euro) Gert.
Hallo Gert, ik heb de reacties doorgelezen en ik kwam de reactie
voor plannen op cd tegen. Ik heb sinds een paar dagen Raily 3.0, het werkt goed,
is makkelijk en je kan zelf ontwerpen. Ik heb het voor 50,- gehaald bij Meijer
& Blessing in Rotterdam. Zelf ben ik 18 en ben ook weer eens begonnen, ik
heb m`n rails sinds m`n 3de en eindelijk wordt er wat zinnigs mee gedaan. Ik ben
ook al met een site bezig. Fred de Hooge
Hallo Gert, Ik ben sinds kort weer bezig de modeltreinen hobby (N spoor)
weer op te pakken, ik vind de opzet van jou (nieuwe) baan erg mooi en compact.
Gezien het feit dat ik slechts een beperkte ruimte tot mijn beschikking heb wil
ik graag het sporenplan copieëren. Is het mogelijk een sporenplan te verkrijgen
? bij voorbaat dank. Peter Smit. Beste Peter, Zie de
bijlage Groet, Gert. Dank je wel Gert voor je snelle
reactie, groet Peter.
Hallo Gert, Complimenten voor je instructieve website. Ik ben na vele jaren
de modelbaanhobby weer aan het oppakken en ben van HO overgestapt naar N.
Momenteel ben ik ideeen aan het verzamelen voor een banenplan. Jouw baan ziet
erg compact uit, maar ik kan het banenplan niet vinden. Heb ik niet goed
gekeken op je site of staat het er niet op? Zou je het mij ter
beschikking willen stellen? Graag reactie. Met vriendelijke groeten, Arnold
Hoek
Beste Arnold,
Het
baanplan van de Demo N-baan is op de site te vinden (modelbaan).
Als
je jou adres opgeeft, stuur ik jou een copie.
Succes
met je (nieuwe) hobby. Groet,
Gert.
Beste Gert, Allereerst mijn complimenten voor je website, zeker
gezien de specialisatie mbt het N-spoor. Sinds kort heb ik samen met een
aantal anderen ook weer de hobby opgepikt, mede met als doel ook jongeren
(in eerste instantie mijn twee zoontjes) erbij te betrekken. De PH
& LF RailRoad Association richt zich op N-spoor naar Amerikaans voorbeeld. Mede
om in contact te komen met andere Amerikaanse N-spoorders hebben wij een
website opgezet. Zou je
deze link willen toevoegen? Ik hoor/lees het wel. Met
vriendelijke groet, Lars-Erik Sodenkamp.Beste Lars-Erik, Jullie
site zal vandaag worden geplaatst......Veel
succes en veel plezier met de (herstartende) modelspoorhobby.. Met
vriendelijke groet, Gert.
Mooie site !! Ik ben ook bezig om mijn n-spoorbaan op te gaan
zetten. Ik weet nog niet precies wat en hoe maar eigenlijk ben ik op zoek
naar baanplanvoorbeelden, die mis ik helaas op je site !! Wellicht weet
jij waar ik enkele voorbeelden kan vinden ?? Ik heb wel een
voorbeeldenboek van minitrix (daar heb ik alle rails en treinen van) maar dat is
niet wat ik zoek. Erwin ter Riet.
Erwin, Dat is een goed idee van jou........daar
gaan we eens over nadenken, en mischien in de winterupdate meenemen bij het
vernieuwen van mijn site. Baanplannen kun je kopen op de grote modelspoorbeurs
te Houten. (dit zijn vaak "drukke"baanplannen) Fleischmann, Minitrix,
of Arnold. Groeten, Gert.
Geachte Gert, Ik heb een paar vragen aan jou
misschien kun je mij daar een antwoord op geven. Ik heb een locomotief van MINITRIX bouwserie 151, deze is voorzien van het E.M.S systeem hier kan ik niets
mee op een gelijkstroombaan. Ik gebruik nl E.M.S niet. Nu heb ik bij de dealer
gevraagd naar een printplaatje wat in de locomotief kan worden ingebouwd wat het
E.M.S vervangt. Het duurt maanden en ik heb nog steeds geen antwoord van deze
man Kun jij me op weg helpen om kortere wegen te bewandelen, want zo schiet
het maar niet op. Als uw baan een normale gelijkstroombaan
is, is het niet mogelijk om een ontvanger in te bouwen!! EMS is een tussen
oplossing van analoog naar digitaal, volgens mij max 3 loks op de baan tegelijk.
Rijd u analoog, dan kan de motor direct op de wielcontacten worden aangesloten,
de printplaat vervalt. Voor de front en sluitseinen gebruikt u diodes voor de
juiste rijrichting....Indien u digitaal rijd is het volgende mogelijk: In elke
locomotief is het mogelijk, om deze te voorzien van een digital ontvanger.
Minitrix levert de kleinste digital ontvanger. Uw apparatuur dient geschikt te
zijn voor het minitrix protocol. Een protocol is de
"taal"waarmee de apparatuur communiceert met de loc, via de rails. Bij
minitrix dient dit "selectrix" te zijn. Andere protocollen zijn:
Motorola en het standaard DCC systeem. Ik heb in Zeist geïnformeerd, en het
inbouwen kost daar ongeveer 150,- en
dat moet de decoder er nog bij worden geteld. Bij de trix-decoders is een goede
handleiding aanwezig. ( Ik heb er wel een van, en is duidelijk genoeg) Een vaste
hand is noodzakelijk. Ook heb ik gevraagd naar een vervangende
motor voor een V100 van
Fleischmann Baureihe 212. Ook hier nog steeds geen antwoord. Elke
motor is te vervangen. Bij de firma Fleischmann zijn de motoren los te
bestellen. De Fleischmann importeur zit in Almelo, en heet HOBBYTIME. Bij een
goede modeltreinwinkel zijn deze ook te bestellen. Bij u in de buurt kunt u
terecht in de steden: Gaseltenijeveen, in een boerderij, naam is mij even
ontschoten, maar de
telefoon is gewillig. Verder in duitsland in Meppen, vedeco of zoiets. In
Weerselo zit een zaak voor LGB, even bellen en ze helpen u verder....ook voor
andere schalen. succes met de in en verbouw.......Gert. Ik ben
benieuwd naar je antwoord, hiervoor alvast bedankt. J Boomsma Winsum Groningen
Goed gedaan! inspirerend, Bernadette
Hallo Gert!, Ik heb zojuist je homepage bekeken en ik heb er plezier
aangehad om het geheel te bekijken. een goede homepage! ga zo door! Groetjes,
Klaus Otten. Bedankt klaus, ik zet je reactie er
binnenkort bij. Geen dank! Volgens mij kom je ook uit de buurt
van Hoogeveen.....Groetjes, Klaus. Ik heb er wel familie
wonen. Ben wel eens bij "DE STOOMFLUIT" geweest. Groetjes; Gert.
Hallo Gert, ik ben op zoek naar modellen in schaal N van
smalspoorwagons en locs. Rijden die dan op Z-rails?? Enig idee waar ik die moet
zoeken? Met vriendelijke groet Rob Schatborn. Dag Rob, Dit
vindt ik een hele goede vraag van jou. Waar dit materieel te koop is zou ik niet
weten, maar wil je op Z-rail met schaal 1:160 (N) rijden, dan heb je materieel
nodig met 6mm spoorbreedte (Z is van Marklin (mini club)). Als je er een paar
bielzen tussen uit haalt, heb je "echte" smalspoor-rail. Maar of er
iets voor te koop is? Misschien zelf ombouwen? Gr, Gert.
Complimenten voor uw site. Ik heb een technische vraag . Ik
ben van plan om mijn minitrix personenwagons van binnenverlichting te
voorzien. Echter dit zal een knipperend effect opleveren. Op uw homepage heeft u
het een en ander uitgelegd over sluitverlichting
i.c.m. binnenverichting. Is een en ander ook toepasbaar met continue binnenverlichting
op een analoge baan. Zo ja kunt u mij dit dan duidelijk uitleggen (twee elektrische
linkerhanden) Dag Hans of Henk;
Binnenverlichting op de analoge baan is uitsluitend
mogelijk door middel van de zogenaamde "hoogfrequent spanning". Deze
apparaten zijn te koop in de goede modelspoorwinkel, of als bouwpakket te koop
bij Elektuur te Beek (zl). Dit apparaat zet een tweede (andere frequentie)
voeding op uw model sporen. Hierop, afhankelijk van de hoeveelheid wagons en
lampjes, is dan de continue binnenverlichting mogelijk, ook als de trein stil
staat. De
raillassen worden overbrugd door middel van condensatoren. Deze laten wel de
hoogfreqente spanning door, maar niet de rijspanning.
Hierdoor blijven de "blokken"intact, en stroomt de
binnenverlichtingspanning wel door de condensator. Een condensator is een soort
filter die bepaalde frequenties wel doorlaat, e.a. afhankelijk van de gekozen
apparatuur. Met vriendelijke groet, Gert.
Hallo Gert, Dag Rob, allereerst
nog de beste wensen voor 2001, Ook de beste wensen
van mijn zijde......dat het maar een mooi (model)spoorjaar mag
worden. Sinds enige tijd heb ik een link naar je webpage bij de Lahntalbaan van
de VMV geplaatst. Mijn vraag is hoe kan de VMV op laten nemen in de Dutch
Railway Webring. Uit hun eigen info wordt ik niet veel wijzer, dat ligt
vermoedelijk aan mij. Je kunt je bij de webmaster
aanmelden via de "knop"op de railwaywebring menu...
Groetjes Rob Spoorse groet, Gert.
Ik heb je N-spoor
homepage met belangstelling bekeken en het ziet er goed uit. Dit
gezien te hebben komen de kriebels weer boven om verder te gaan met mijn
modelspoorbaan H0. Zondag ga ik eventjes kijken in Boven Leeuwen,
daar hebben ze een en ander staan en misschien doe ik hier wel weer ideetjes op. Een prettig weekeinde gewenst en tot
maandag! Rob
Ik heb je homepage
vanmorgen even bewonderd, het ziet er weer super uit. Eén heel klein tipje, die
blauwe highlights zijn een beetje onduidelijk te lezen misschien een ander
kleurtje? Ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik dit zeg. Ik blijf het
volgen. De groetjes, Corlies
Ik zag op je homepage
dat je de Fleischmann rails + het extra aangebrachte grindbed beschilderde. Hoe
doe je dat nu? Welk soort verf en welke kleur heb je gekozen? Ik heb zelf ook
een N baan met Fleischmann rails, maar ik vind dat er met het grijze/witte grind
erg nep uitzien, hetzelfde effect zag ik ook op de foto's van je oude baan, ook
nep. Leuke page! echt goed opgezet met veel info. Succes met de baan, maar dat
zit wel goed geloof ik! groetjes, Collin Nijboer. 1.
Rail leggen, de rail schilderen, en de bovenkant schoonmaken. 2. met
houtlijm (van bisson) de grindbedding lijmen. Grind van fleischmann Nr:
9479 3. De lijm laten drogen. (droogt naturel op). 4. Met de stofzuiger en
nylonkous het losse grind weg zuigen. De kous als filter gebruiken en het grind
hergebruiken. 5. Met kleine kwast de bedding en tussen de rail in de juiste
kleur brengen. De verf verdunnen met terpetine. De verf droogd MAT op. 6. Drogen
laten.De verf? bv Revell NR 381 of iets lichter Revell NR 80. Door de verdunning
vloeit de verf goed tussen de bielzen. Bedankt voor de reply. Ik ga er
eens mee experimenteren! (wordt nog een heel karwei om alles te schilderen....)
Collin Nijboer
Ik zoek voor mijn vader flexrail Arnold N, maar kan dat nergens vinden. Somberg in Almelo verkoopt het
alleen op grote bestelling en dat duurt dan ook nog eens weken. Waar kan ik het
bovenstaande op korte termijn bestellen en kopen? Heeft u wellicht een suggestie
voor een modeltreinenclub (natturlijke Arnold N) waar ik mijn vader kan
aanmelden? Het wordt een soort verjaardagscadeau....... Met
vriendelijke groet, Tjerja-Dave Knaken. Hallo,
Bedankt voor je reactie, Arnold flexrail is bij een goed geautoleerde
modeltreinwinkel te koop, en in iedergeval te bestellen. Ikzelf heb deze rail
gebruikt op bruggen. Hier dus geen fleischmann omdat de bedding niet mag
doorlopen. Kijk hiervoor op: Modelspoor.pagina.nl. Hier vind je diverse
leveranciers, of anders rechtstreeks bij ARNOLD. Om een goede modelspoor club te
vinden: Kijk bij de NMF, Hier vind je alle aangesloten verenigingen. Volgens mij
zit er ook een club in Enschede. Succes.
Dat ziet er goed uit,
die website van jou. Hoe doe je dat? Eerst alles intikken (of scannen),
later selecteren en er een link van maken? Prachtige foto's. Hoe kom je aan al
die Duitse informatie/links? tot mailens Henk
Ziet er prachtig uit! Heb je
soms nog N-materiaal over? Ik ga starten met een Minitrix baan met Selectrix.
Wat betreft rollend materieel zijn alle merken welkom. Het thema van m'n baan
wordt interlokaal, dwz een aantal kleine Duitse dorpen en een stad in
tijdperk II (begin III). Het moet een L-vorm worden van ongeveer 2x3 meter.
Breedte ongeveer 80-100cm. Genoeg ruimte dus om veel tijd, creativiteit en
materiaal toe te passen. Gerko de Bruijn. Hallo, Bedankt
voor je reactie, Ik begin zelf ook opnieuw, en moet zelf ook inkopen doen. Leuk
dat je het zelfde tijdperk gaat uitbeelden. Op mijn Web-site zal de bouw te
volgen zijn....Inkopen doe ik op de grootste treinenbeurs in europa te
"HOUTEN". Euretco Hallen aan de A27. voor info zie NMF.NL, Groetjes, Gert.
Ik
heb zelf ook een modelspoorbaan, maar dan in het H0 formaat. Die van mij is ook
van Fleischman. Ik had trouwens ook nog een tip, voor bij Techniek en dan onder
bedrading. Wat namelijk ook erg handig is, is het maken van een tekening met
daarop de plaats van alle draden. Als 0dan een lampje het niet doet, dan kijk je
er effe op en kun je het zo herstellen.
Nog
veel succes met uw homepage,
Rogier
Pieters.
Hallo Rogier,
Bedankt voor jou
reactie, daar kunnen we weer wat mee....Ook het vinden van kortsluitingen is dan
makkelijker.. Groetjes,
Gert.
Heel leuk, jouw site! Ik ben zelf een klein beetje
treinengek, al mijn hele leven lang. Heb ook een N-baan maar al weer een tijdje
niet naar omgekeken, maar dat komt vanzelf wel weer. Ik ben helemaal niet
technisch, bij mij gaat het meer om materieel en dat moet ook nog een beetje
rijden. Over het algemeen is er niet zoveel belangstelling voor N, zodat ik jouw
site heel interessant vind. Groeten, Ed Anker. Hallo
Ed, Bedankt voor jou reactie. Mijn site zal steeds weer geupdated worden.....Ook
de bouw van mijn modelbaan zal te volgen zijn...Groetjes, Gert.
Wat leuk dat ik je op internet weer tegen kom. Hoe is het met jou en
je vrouw? Het is inmiddels al weer een aantal jaren geleden dat wij ons
voor het laatst hebben gesproken. Met mij gaat het uitstekend en ben nog
steeds lid van de M.C Emmen e.o. Prive gaat ook alles oke.Ik vind het
leuk dat je nog steeds in treinen bent geintreseert. Je site ziet er
leuk uit en ik heb gezien dat John Tiggelman ook al heeft gereageerd. Gert
ik mail je nog wel eens en laat jij ook eens iets van je horen. Ik zal
in elk geval je site volgen. Groeten van Bert Zwaneveld. Bert,
Je hoort nog wat van mij. In ieder geval bedankt voor je reactie, en de groeten
aan ieder op de modelspoorclub.
Dag Gert, Bedankt voor je E-mail, je hebt een mooie site
opgezet waar je letterlijk alles kunt vinden wat met modelspoor te maken heeft.
Ik heb met veel belangstelling naar je onderwerpen gekeken. Wim Bos.
Hallo Gert,
Bedankt voor de complimenten in mijn gastenboek. Ik heb zojuist jouw site
bezocht en die vind ik ook erg interessant. Wellicht vindt je het leuk om elkaar
te linken. Groeten, Jaco Spies. Jaco, je staat op mijn
hyperlinks pagina, en ook veel succes met je website.
Hallo Gert,
Ik ben Cor de Jong werk bij Vialis Nederland Haarlem, en ik denk de fanatiekste
modelspoorder binnen de Nederland Haarlem organisatie.. Ik bouw sinds 7 jaar in
de schaal 0 1:43,5. De voorgaande 35 jaar HO zoals zovelen.
Foto's en een kleine beschrijving van van modelbaan is te vinden onder het hoofdstuk Andoversford en Kingswear "Andoversford" is een
Engelse modelbaan tijdperk 1930 - 1937 overigens te zien op RAIL 2000
Stand B108. 6,7,8 Oktober. " Kingswear "is mijn volgende
modelbaan ook in 1:43,5 tijdper 1890 - 1892. Great Western breedspoor. Groeten Cor de jong
Hello Gert,
many thanks for your positiv reaction, we enjoy that dutch people feel our site
pretty, but we are not 100 % french, our mother is uit
Leiden... Groetjes van Edo and Jeroen.
Hallo Gert,
Ik heb je perfecte homepage uitgebreid bekeken en de smaak
definitief weer te pakken om na jarenlang het " spul "
in dozen te hebben bewaard weer operationeel te maken. De tijd en
ruimte zijn zeer beperkt, en het zal niet echt een ononderbroken baan gaan
worden maar een diorama. Zoals je zelf ook aangeeft moet er van te voren
een goed plan van aanpak zijn. Daar ga ik mee beginnen, het wordt
Amerikaans en ik zal je op de hoogte houden van de vorderingen.
Willem
Geachte Uhlenbrock gebruiker, een kennis van mij staat
op het punt om zijn Roco digitaal centrale weg te doen en over te stappen naar
de Uhlenbrock intellibox. Graag
horen we de ervaringen van een hobbyist. Alvast
bedankt. Met vriendelijke groeten,
Martien peters en Henk de Bie. Hoi
Martien, Ik ben "ZEER" tevreden
over de intellibox. Het is een apparaat met ALLE basis functies. De PC kan
rechtstreeks worden aangesloten, er zit een booster in 3A max, bij de
intellibox heb je twee in plaats van 1 regelaar, ook kan er mee worden
geprogrammeerd om een lok op een ander adress te zetten. de intellibox kent
drie protocollen en kan dus op : Arnold, Marklin, trix en minitrix, en ook op
de niewste modellen van Fleischmann, Roco..en alle andere merken met DCC,
Motorolla en selectrix . offtewel kopen
!!!!!! Met vriendelijke groet, Gert.
Hallo Gert, Heb gekeken op
je pagina: het ziet er strak uit. Ik vond je info over digitaal Mn
interessant, omdat ik net een IB heb besteld... Zelf rijdt ik Marklin
H0...Groeten, Bernhard. Kijk eens vaker op
WWW.N-SPOOR.NL Groeten, Gert.
Gert, met veel genoegen heb ik homepage bekeken. omdat ik in eerste
instantie 800x640 gebruikte had ik niet door dat de knoppenbalk zo uitgebreid
was. Zelf ben ik ook bezig(begonnen) met het opzetten van een homepage over op
handen zijnde bouw van een N-baan. Graag wil ik jouw pagina als link opnemen op
mijn link pagina. Ik zou het leuk vinden als je mijn pagina opneemt op jouw
linkpagina. Gaarne je reactie, met vr. groet, John.
Nou
John, je ziet het, je staat er bij. Bedankt voor de tip over de resolutie.
Succes met je homepage en de bouw van je N-spoorbaan. Groetjes, Gert.
|